Gå fra brandslukning til problemløsning

Henrik Binzer, Salgsdirektør

Dæk kompetence-hullerne med ekstern IT-konsulent hjælp

Ny IT-viden kommer i en rasende fart. Det er et simpelt faktum i denne digitale tidsalder – men det har ikke desto mindre gjort almen kompetence-pleje mere komplekst, hvilket allerede her leder os til et andet simpelt faktum; Du har brug for et bredt spektrum af kompetencer i din afdeling for at kunne følge med! Og det er stort set umuligt at have det hele inhouse.

Ikke at vi ikke anerkender den enorme værdi, som du har med interne medarbejdere. Tværtimod! Dine egne medarbejdere har et indgående kendskab til afdelingens systemer, virksomheden og kulturen - en værdi der er til at tage og føle på, når den daglige drift skal holde et højt niveau. Men som intern IT-konsulent, er det nemt at forfalde til rutiner og én bestemt måde at eksekvere sine opgaver på. Det er også derfor, at vi ser, at flere og flere virksomheder er begyndt at benytte sig af eksterne ressourcer, for at kunne være helt fremme i deres branche og på markedet, samt bringe et nyt syn på din IT.

Hent din guide: Interne eller eksterne IT-kompetencer? »


Netop fordi ny viden om IT kommer med større hast, skal dine medarbejdere lære og aflære hele deres karriere. Det er både deres største kompetence og deres største udfordring. Alle lærer forskelligt og dine medarbejdere har hver deres styrker og svagheder, læringsstile og læringstidspunkter. Daglige brandslukninger på både drift, projekter og udvikling, bidrager næppe til at følge en stejl læringskurve
på nye, forretningskritiske projekter.

Den traditionelle interne ansættelsesproces kan også være en begrænsning til IT-ekspertise, da en virksomhed vil finde det udfordrende at dække alle nødvendige IT-kompetencer internt. Især hvis det er en organisation, der benytter sig af nye teknologier, platforme og metoder der konstant er i forandring.

Som leder er det vigtigt at tage nogle overordnede beslutninger om hvad I som afdeling selv skal kunne dække og hvor I mangler kompetencer, som ikke nødvendigvis kræver en ny fast medarbejder.  

Den eksterne erfaring sikrer din virksomhed adgang til dynamiske ekspertkompetencer til et bestemt behov – enten på kort sigt eller lang sigt. Det åbner op for skalérbarhed og fleksibilitet i afdelingen, da du kan tilføre kritiske ekspertkompetencer, præcis der hvor det giver mening og værdi. Du kan skalere op når der skal dækkes et ”kompetence-hul” eller når der opstår en ny forretningsmulighed. Og på samme måde kan du skalere ned, når det giver mening at falde tilbage i rutinerne. På den måde forbliver din afdeling agil når uforudsete udfordringer opstår.

I Mansoft har vi kun ét formål; at levere kvalitet og værdi til din afdeling. Kunder oplever ofte, at eksterne specialister kan give nye, objektive perspektiver og dermed komme med løsningen på et givent problem. Måske har du allerede identificeret et problem, men kan ikke finde årsagen eller løsningen - og derfor er det altid godt at få nye øjne på sagen. Og bedst af alt; holde projekter kørende som en velsmurt maskine, samtidig med at I selv gør det i er bedst til.

E-bog: Sådan kan eksterne konsulenter styrke din afdeling

Vi har skrevet en e-bog om fordele og ulemper ved at bruge eksterne konsulenter. Her kan du læse om hvordan eksterne konsulenter kan styrke din afdeling.

DOWNLOAD E-BOGEN HER »

Vil du vide mere?

Camilla Eberhard

Partner & COO

+45 26 70 04 48
cel@mansoft.dk 

Kontakt os