De 10 mest stillede spørgsmål vi får om eksterne konsulenter

Der kan være mange spørgsmål og overvejelser forbundet med, hvorvidt du skal ansætte en ny medarbejder eller indgå et eksternt samarbejde til løsning af opgaverne.

Vi får ofte spørgsmål af den mere lavpraktiske karakter til vores konsulentforretning. Vi har derfor samlet de 10 mest stillede spørgsmål om vores eksterne konsulenter.

Har du flere spørgsmål, som vi ikke får besvaret her, så hiv endelig fat i os, så svarer vi meget gerne på dem.

Spg. 1: Hvad er fordelene ved at få en ekstern konsulent ind fremfor at ansætte en selv?

Fordelene ved at få en ekstern konsulent ind, fremfor selv at ansætte en medarbejder i IT-afdelingen, er helt klart fleksibilitet. Ved brug af en ekstern konsulent, får du dækket behovet, men kun i den periode, hvor det er nødvendigt. Du får derfor maksimal udnyttelse af kompetencerne på denne måde.

En anden fordel er, at en ekstern konsulent er ekspert med høj faglighed og opdateret viden inden for sit felt, og til forskel fra interne kollegaer, så har konsulenten evnen til at betragte virksomhedens problemstillinger helt objektivt.

Vi går altid ind og matcher konsulent til netop de behov og udfordringer, som kunden har. På den måde undgår kunden også dyre fejlrekrutteringer, for vi går altid op i at finde det helt rette match både teknisk og personligt – og skulle det mod forventning vise sig, at matchet ikke er det rigtige, så finder vi hurtigt en erstatning.

Spg. 2: Hvad koster det at få en konsulent ind?

Kunden betaler altid kun for de timer, der leveres, og kun i den periode, hvor behovet for en konsulent, er der. Det er helt op til kunderne, om de gerne vil have timeregistrering ugentligt eller månedligt.

Den normale arbejdstid for vores konsulenter er 08.30-16.30, men er der mulighed for det, så kan fleksible arbejdstider aftales. Er der behov for ekstra timer udover de 37, så aftales det med os eller konsulenten selv.

Alle overarbejdstimer betales af kunden. Vi betaler pension, frokost, transport mm. medmindre andet er aftalt, så det skal I ikke tænke på.

Læs også: Knæk koden til at rekruttere de rette IT-medarbejdere

Spg. 3: Hvilke typer konsulenter har I – og inden for hvilke områder?

Vi har over 100 fastansatte konsulenter og leverer fire forskellige typer – supportere, driftskonsulenter, projektledere og specialister. Vores kerneområde er Microsoft infrastruktur, og vi er certificeret Microsoft Gold partner.

Står en kunde med en udfordring, som kræver kompetencer uden for vores kerneområde, så har vi et netværk af freelancere, hvor vi finder en, der opfylder kundens behov.

Vi sender altid 1-3 CV’er til kunden med en præsentation af netop den/de konsulenter, som vi mener er et godt match til kunden, og som opfylder kundens behov.

Dernæst har vi et fysisk møde, hvor både kunde og konsulent får mulighed for at møde hinanden, inden der indgås en aftale. Er der er godt match både teknisk og personligt, så aftales opstart kort herefter.

Spg. 4: Hvordan undgår vi for lang oplæring af konsulenten?

Alle vores konsulenter er fastansatte, og vi har derfor en stor vifte af konsulenter, som alle samler på en masse erfaring fra mange forskellige opgaver, og fra mange forskellige kunder. Det medfører bl.a. også at vores konsulenter alle er utrolig fleksible og omstillingsparate, og hurtigt kan sætte sig ind i en ny opgave med en ny problemstilling og nye teknologier.

Typisk vil en oplæring tage omkring 1-2 uger. Det er dog forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvor omfattende den stillede opgave er, og hvor mange systemer den enkelte konsulent skal have adgang til. Kunden sørger selv for, at alle nødvendige adgange bliver givet, samt udstyr der skal bruges til at løse opgaven.

Vi tilbyder altid genbesøg af samme konsulent, hvis kunden ønsker det. På den måde kan oplæring også minimeres, når konsulenten i forvejen kender til kunden og har været der før.

Spg. 5: Hvad hvis konsulenten ikke matcher det tekniske behov eller ikke passer personligt ind i virksomhedens kultur?

Vi opererer efter no-cure-no-pay aftaler. Det vil altså sige, at hvis konsulenten ikke indfrier kundens tekniske behov, eller ikke passer ind i det eksisterende team i IT-afdelingen, så finder vi en erstatning.

Vi screener alle konsulenter og sikrer høj kvalitet af levering ved løbende opfølgning med både kunden og konsulenten. Vi går op i at skabe værdi for kunden ved at skabe de rigtige og gode relationer. For os handler IT nemlig om mere end bare teknologi – for os handler IT også om mennesker.

Spg. 6: Hvor hurtigt kan I levere en konsulent til en opgave?

Vi kan som regel levere en konsulent inden for 24 timer, når opgaven er inden for vores kerneområde. Ligger opgaven uden for vores kerneforretning, som værende et Microsoft Infrastrukturhus, kan det godt tage lidt længere tid. Vi bestræber os dog altid på at levere inden for en uge højest.

Spg. 7: Hvad hvis man ønsker at stoppe aftalen før tid?

Vi går op i altid at udvise fleksibilitet og imødekomme en kundes behov, så godt vi kan. Sammen finder vi altid en løsning, der kan fungere for både kunden og for os.

Spg. 8: Hvad hvis man ønsker at forlænge en aftale?

En aftale skal altid forlænges senest 30 dage inden udløb af den pågældende aftale. Er der mindre end 30 dage til aftalens udløb, så kan konsulenten sælges til anden side. Skulle det ske, at en kunde ønsker at forlænge, og konsulenten allerede er budt ud til anden side, så forsøger vi så vidt muligt at rokere rundt, så alle får sine ønsker opfyldt.

Spg. 9: Hvad sker der, hvis konsulenten bliver syg eller vil holde ferie?

Alle vores konsulenter skal melde sygdom til kontaktpersonen hos kunden og vores HR-afdeling. Konsulenten melder ind hver morgen, hvad status er, og hvis kunden ønsker det, så finder vi en afløser i den pågældende periode. Ferie skal afholdes af konsulenten i juli måned medmindre andet er aftalt med kunden.

Spg. 10: Hvad er jeres tilgang til vidensdeling, dokumentation og sikring af data?

Alle vores konsulenter bliver sikkerhedsgodkendt og al data bliver behandlet fortroligt og med tavshedspligt.

For os er det vigtigt at spille kunden bedre, og vi går op i at ikke blot at være en leverandør for vores kunder men derimod en sparrings- og samarbejdspartner. Derfor deler vores konsulenter altid viden og dokumentation med den interne IT-afdeling ude hos kunden – vi løser altså ikke kun et problem, men uddanner også kundens folk imens.

Har du andre spørgsmål, du ønsker at få svar på, så hiv endelig fat i os. Det kan du gøre her.

Vi har assisteret en lang række af danske top 250 virksomheder inden for den private såvel som offentlige sektor. Kunne du også tænke dig at få os til at finde en konsulent til dig? Få tilsendt 1-3 CV’er, ved blot at klikke her og udfylde formularen.

 

  Læs også: Har du svært ved at finde kvalificerede IT-kompetencer til din afdeling?

 

Vil du vide mere

Camilla Eberhard

Partner & COO
+45 26 70 04 48
cel@mansoft.dk

Kontakt os