Mere tid og bedre sikkerhed med software pakketering
Henrik Binzer, Salgsdirektør
Pakketering af software er for mange virksomheder et forstyrrende element, en nedprioriteret opgave og en overset nødvendighed. Det efterlader en væsentlig sikkerhedsrisiko og som samlet koster mere end du måske umiddelbart tror.
De færreste virksomheder bliver aldrig rigtigt erfarne i pakketering af software, dels fordi software pakketeres med lav frekvens og dels fordi der sjældent er specifikke ressourcer dedikeret til opgaven. Det kan være anderledes i din virksomhed, men vores erfaring er, at der for de fleste virksomheder er store udfordringer ved at pakketere selv, især fordi der er så mange andre opgaver der kommer foran i køen.
Indrømmet, pakketering af software er ikke det mest sexede emne, men invester 3 minutter, og få en idé om hvad vi mener om pakketering af software.
Hvorfor skriver vi om noget du måske allerede ved?
- Det gør vi fordi vi håber på at få din opmærksomhed på dette vigtige (og ofte oversete) område.
- Vi gør det også fordi vi gerne vil tilbyde dig at lave nogle af dine pakker og komme i gang uden beregning så du kan opleve forskellen.
- Og så gør vi det fordi vi efterhånden alt for mange gange har oplevet udfordringerne og set hvad der kan ske når:
- Arbejdsglæde og motivation reduceres fordi den gentagne pakkeopgave er uinteressant
- Kvaliteten af softwarepakkerne er udfordret fordi frekvensen er lav med øget behov for support til følge
- Sikkerheden bliver kompromitteret fordi opgaven ikke får den opmærksomhed den burde have
Kan du genkende nogle af de ovenstående punkter, har du det som de fleste virksomheder vi taler med, hvor dagligdagen med projekter, udvikling, alm. drift, fravær, rapportering, personale mm. håndteres og jongleres hver dag. I denne virkelighed, er det typisk mange andre ting der kommer først, og pakketering af software ender nemt med lav prioritet.
Derfor vil vi gerne hjælpe dig med at tage alle dine pakker, eller bare tage toppen af belastningen typisk ifm. opdateringer/spidsbelastninger eller måske blot hjælpe ved fravær/sygdom hos de af jeres medarbejdere, der normalt laver pakkerne - eller hvis de personer har travlt med andre opgaver. Hvor småt eller stort behovet er helt op til jer, uanset hvad vil Mansoft gerne hjælpe ved behov, men mere om det sidst i artiklen.
Lad os først nuancere nogle af de udfordringer vi typisk oplever:
#1 Der er 1000 andre ting, der er mere spændende end at pakketere software
Hvis du har det som de fleste, er den evigt tilbagevendende opgave med at opdatere softwarepakker, i bedste fald et forstyrrende element og i værste fald bliver det slet ikke gjort – eller ikke gjort indenfor en overskuelig tidsramme – hvilket betyder accept af betydelige sikkerhedsrisici, eller måske nedsat produktion.
Og lad os være ærlige overfor hinanden; hvis du har det ligesom majoriteten af de IT- afdelinger vi taler med og servicerer, er du måske en af dem der mener, at det at pakketere software, ikke er den mest spændende opgave. Derfor kommer opgaven sjældent (som i aldrig) står øverst på opgavelisten, da der altid er andre opgaver der er mere presserende. Og hvis det ikke skulle være forklaring nok, så er det bare ikke alle, der ligesom os, brænder for at få lov at dykke ned i det næste udfordrerne stykke software, og bygge den perfekte software pakker heraf.
#2 Når opgaver løses med lav frekvens og lav interesse går det ud over kvaliteten
Som med så mange andre ting i livet, er det oftest det man interesserer sig for man bliver god til. Hvis opgaven med at pakketere software er ”ugens gæst” så er kvaliteten af pakkerne typisk også i fare. I Mansoft har vi den holdning, at effektiv softwaredistribution kræver, at software installeres ved hjælp af Windows Installer eller en tilsvarende teknologi. Derfor er det afgørende at softwarepakkerne bygges af erfarne folk med dybdegående kendskab til teknologierne, og at softwarepakkerne har den rette kvalitet, bliver gennemtestet og ikke behandles som et forstyrrende element.
#3 ”Dårlige pakker” er dyrere og koster mere end de fleste tror
Den tid det tager for den mindre øvede pakkemand at bygge en pakke er ingenting i forhold til den tid slutbrugere bliver tvunget til at bruge når pakken ikke virker eller ikke er konfigureret korrekt, når pakken ikke kan afinstalleres eller lignede. Læg så dertil den tid supporten bruger sammen med brugeren, og så har du den fulde cost ved softwarepakker af lav kvalitet.
#4 Der er meget tid at spare. Få frigjort folk til andre opgaver
Vi har for nyligt lavet et forsigtigt erfaringsbaseret skøn på hvad det årligt koster virksomheder med i gennemsnit 500 IT-brugere ikke at varetage pakkeopgaven med specialiserede ressourcer, og derved sikre softwarepakker af høj kvalitet. Det er vores vurdering, at der samlet kan frigøres fra 2 til 4,5 FTE i supporten afhængig af de pakkeansvarliges kompetenceniveau og specialiseringsgrad (fokus på pakkeopgaven). I vores skøn har vi ikke medregnet eventuelle cost ift. de sikkerhedsrisici der tages ved pakker af ringe kvalitet eller pakker der ikke er gennemtestet tilstrækkeligt.
Læg dertil at medarbejderen typisk sidder alene med pakkeopgaven, hvilket betyder at virksomheden ofte oplever en sårbarhed når ”pakkemanden” forlader virksomheden, eller blot er fraværende i kortere eller længere perioder.
Medarbejderen der sidder med opgaven, er ofte presset over at sidde med det selv, og presset over ikke at føle sig helt up to date på området. Kurser er den typiske løsning, men fordi pakkefrekvensen mange steder er relativ lav, opbygges der ikke en stærk specialiseret kompetence efter kursus. Dertil skal lægges, at kvaliteten af software pakketerering – er lig med mængden af erfaring, da opgaven reelt er meget mere kompleks end de fleste tror.
Endelig er der ofte udfordringer med at overholde company policies og/eller varetage pakkeopgaven på en måde, så andre vil kunne gå ind og overtage opgaven på tilsvarende vis. Med eksterne pakkespecialister får du standardiserede pre-konfigurede pakker, der følger de retningslinjer og regler som er aftalt – og med garanti for problemløs afvikling og håndtering i pakkens levetid.
Skriv og book et uforpligtende sparringsmøde
Kan du genkende en eller flere af ovenstående udfordringer, så kontakt os, så stiller vi op med vores bedste specialister til en sparring om udfordringer og muligheder og kvitterer med et par gratis pakketeringer af valgfrit software.
Kort om Mansofts ydelser indenfor pakkeområdet
Mansoft udarbejder over 5.000 pakker årligt for kunder i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland og Schweiz.. Vores dedikerede pakkespecialister leverer gennemtestede pakker på flere måder, fra on-site pakketering til løse pakker.
Vi tilbyder også Danmarks bedste pakkeabonnement startende fra 40 pakker årligt, samt en række services hvor vi automatisk og til en fast årlig pris sørger for opdatering og levering af 80+ baseline produkter.